Rozhovory
Máj 2019

MARVA GRIFFIN:
Pozoruhodný svet dizajnu nie je zložený len z príbehov tvorivej sily a často nespútanej predstavivosti samotných autorov. Svojimi vlastnými kapitolami ho usmerňujú aj ďalší hýbatelia dizajnérskeho deja – celé spektrum angažovaných postáv od teoretikov po technológov, od výrobcov po kritikov, rôznych organizátorov nevynímajúc.

Niet pochýb, že jednou z ťažiskových postáv, ktoré svojou činnosťou nezanedbateľne ovplyvnili priebeh súčasného dizajnu, je Marva Griffin. Koncom deväťdesiatych rokov v talianskom Miláne založila a s prezieravým nadhľadom pomáhala usporiadať prehliadku mladých tvorcov SaloneSatellite. Dnes, po dvadsiatich dvoch úspešných ročníkoch, tvorí prirodzenú "satelitnú" súčasť najväčšieho nábytkárskeho veľtrhu na svete Salone del Mobile. Má povesť vyhľadávanej a dobre fungujúcej platformy začínajúcich návrhárskych praxí so základným cieľom pomáhať mladým dizajnérom alebo študentom uplatniť sa v náročnom prostredí dizajnérskeho priemyslu.
Marva ako dlhoročná riaditeľka SaloneSatellite prispela k rozkvetu množstva medzinárodne úspešných kariér. Slovníkom dnešných profesií by sa dala označiť ako "skautka talentov", no oveľa priliehavejšie jej sedí pomenovanie "krstná mama" dizajnérov s celkom rozsiahlym zoznamom chránencov. Aj vďaka nej svet spoznal práce takých autorov ako Patrick Jouin, Xavier Lust, Matali Crasset, Nendo či Sebastian Herkner. Tí i tisícky ďalších debutovali práve na Salone- Satellite.

Čo si Marva cení na podpore talentov najviac?

"To, čo ma najviac zaujíma a z čoho som skutočne šťastná, je úspech mladých dizajnérov, ktorí svoju kariéru naštartovali na SaloneSatellite," hovorí. "Teší ma, že postupne dosahujú svoje ciele. Všetkým účastníkom želám veľa úspechov."
Marva pochádza z veľkej venezuelskej rodiny, z mesta El Callao na východe krajiny. Jej život je však pevne spojený najmä s ohniskom svetového dizajnu, Milánom. Presťahovala sa doň v tom najlepšom čase. Na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov sa lombardská metropola stala "tým miestom", plodným prostredím, kde vrcholil taliansky povojnový zázrak (nielen v komerčnom, ale najmä kultúrnom zmysle). Vedená náklonnosťou ku kreatívnym odvetviam získala pozíciu na oddelení komunikácie dôležitej nábytkárskej firmy C&B Italia. Ako spolupracovníčka jeho zakladateľa a vizionára Piera Ambrogia Busnelliho sa dostala do celkom zásadnej družiny dizajnérskych es – spriatelila sa s Mariom Bellinim, Marcom Zanusom, architektom Tobiom Scarpom a mnohými ďalšími. Od Pierina, ako Busnelliho prezývala, pochytila jasnozrivý inštinkt, ktorý neskôr zužitkovala pri neomylnom hodnotení talentovaných adeptov svojho podujatia. V priebehu osemdesiatych rokov sa stala korešpondentkou vydavateľského domu Condé Nast. Vďaka bohatej sieti kontaktov mohla publikovať zasvätené články v hlavných svetových magazínoch. Svoje organizátorské skúsenosti zase posilňovala pri koordinácii ôsmich ročníkov textilného veľtrhu Incontri v Benátkach. No a v roku 1997 sa dostala k najdôležitejšej úlohe svojej kariéry. Vtedajší šéf veľtrhu Salone del Mobile Manlio Armellini ju poprosil, aby vymyslela spôsob priameho prepojenia dizajnérskych výrobcov so začínajúcimi návrhármi. Nasledujúci rok predstavila inovatívny formát SaloneSatellite.

Aké sú Marvine najodvážnejšie dizajnérske sny? Chcela by sa vrátiť do minulosti a niečo zo svojej pestrej kariéry prežiť odznova?

Odpoveď je jednoznačná: "Milujem dizajn a každá jedna etapa môjho profesionálneho života bola dobrou skúsenosťou." Dnes, zocelená mnohými profesijnými skúsenosťami, má Marva Griffin povesť spoľahlivej autority. Je stálou členkou komisie newyorského múzea MoMA, ambasádorkou či porotkyňou rozmanitých podujatí po celom svete a držiteľkou viacerých ocenení. V roku 2014 napríklad obdržala prestížnu cenu Compasso d'Oro za celoživotný prínos.

Čo v súčasnom dizajne považuje za najdôležitejšie a ktoré hodnoty si cení najviac?

"Súčasný dizajn sa vo všetkých svojich aspektoch neustále vyvíja. Je pre mňa veľmi ťažké pomenovať iba jeden z nich, či komentovať nejaký konkrétny kus nábytku alebo štýlu štýlu," vysvetľuje Marva a v kontexte výrazných pohybov v kultúrnom i politickom diskurze dnešného dizajnu dodáva: "Úlohou všetkých tvorivých ľudí je skrátka vytvárať lepší život."
Vzhľadom na to, že mnohým mladým profesionálom pomohla presadiť sa a prežila s nimi ich začiatky, je tou najpovolanejšou komentátorkou toho, ako sa v priebehu rokov vyvíjal prístup tvorcov k dizajnu.

Čo si myslí o premenách autorských perspektív dnešných návrhárov a aké rady by im ponúkla?

"Ako som už predtým povedala, v zásade nevidím žiadne rozdiely: inovácia, digitálne technológie a mnohé ďalšie dôležité prvky prispievajú k evolúcii dizajnérskej kreativity. Môj krátky odkaz je: želám len to najlepšie všetkým tvorivým ľuďom!"

Text: Noviny DAAD 2019 - Michal Lalinský, nezávislý publicista