Rozhovory
Marec 2013

MARCIO KOGAN: "Myslím si, že 50 percent kvality projektu závisí od klienta."

Horizonty podľa scenára

Súčasna brazílska architektúra je založená na tradícii europského racionalizmu, na odvážnych modernistických ideáloch aj na juhoamerickej senzitivite. Tieto východiská rezonujú v diele Marcia Kogana.

Ste autorom množstva rodinných domov. Ktory z nich jen váš?

Ani jeden. Bývam v apartmáne v bytovom dome v Sao Paulo, ktorý som projektoval este na začiatku svojej tvorby. Bol to vlastne môj takmer úplne prvý samostarný architektonický projekt.

A nikdy ste nemali túžbu postaviť svoj vlastný dom, trebárs ako manifest?

Nie - práve naopak. Keď sa vraciam v noci domov, chcem si od prace oddýchnuť. Môj byt vyzerá úplne inak ako projekty, ktoré najdete v našom portfóliu. Keby som býval v jednom z tých domov, ktoré sme navrhovali, mal by som pocit, že som ani neodisiel z areliéru, že sa na mna valí práca eśte aj zo stien vlastného domu. Ale skúste sa opýtať Diany Radomysler, mojej kolegyne a spoluautorky vačšiny interiérov všetkých naších sravieb. Ona nedávno dokončila svoj «House D» a viem, akou tortúrou pri navrhovaní vlasrného domu prešla. Určite si to neplánujem vyskúšať.

Rodinné domy tvoria väčšinu vašich prác. Je to vaša špecializácia?

Nie, nie je to špecializácia. Robime ich preto, lebo za nami chodia klienti práve s týmito zadaniami. Bolo obdobie, ked' 90 percent našej práce tvorili práve rodinné domy. Súvisi to s tým, že práve s rodinnými domami sa nám podarilo presadiť. Prvým úspešným domom, ktorý si získal uznanie a bol veľmi často publikovaný, bol «Gamma Isa House» z roku 2005. Ďalší dom, ktorý mal veľký úspech, bol menej známy «LC House». Vďaka ním sa nám začalo hromadiť veľa podobných zákaziek. Nasledovala početná séria rodinných domov. Z nich najväčšie uznanie a publicitu získal «Pataty House», dokončený v roku 2010. Avšak robili sme a dodnes stále robíme aj veľa iných zadaní. Napríklad, momentálne je pre ateliér asi najdôležitejší projekt multifunkčného kultúrneho a edukačného centra mestského divadla v Rio de Janeiro.

Čo je pre vás pri navthovaní rodinných domov najdôležitejšie?

Myslím si, že 50 percent kvality projektu závisí od klienta. Pri prvom strernutí s ním je niekedy ťažké zistiť, ako ovplyvní budúci výsledok. Niekedy sa na prvý pohľad zdá, že spolupráca bude vynikajúca a až postupne zistíte, že to nie je ideálne, že ste tlačený do polohy, ktorá vam nie je vlastná. Takýto projekt vás potom stojí nesmierne množstvo energie, aby sa konečný výsledok aspoň ako tak podaril. Nie je nič horšie ako zlý výsledok, zlá realizácia. Tvrdím, že jeden nevydarený dom nahradí desať kvalitných. Na to si dávam veľký pozor.

Robíte vždy aj interiéry rodinných domov?

Dizajn interiéru je veľmi dôležitý. Kedysi sme naše zadania rozdeľovali na stavbu a interiér. Teraz sa snažíme robiť to ako «balík», neoddeľovať to. Keď si pozriete domy Richarda Neutru alebo Chatlesa Eamesa, sú to komplexné diela, neoddeľujú stavbu a interiér. Je pre nás dôležité, aby sa človek v našich domoch cítil útulne a pohodlne. Tento pocit v ľuďoch nevyvoláva len priestor samotný, ale množstvo iných vnemov, ktoré súvisia viac s kategóriou interiéru než stavbou. Veľkú pozornosť venujeme výberu materiálov a vyhotoveniu detailov.

Spomenuli ste "Paraty House». Spomínam si, ako Som fotky už hotovej stavby ukazoval nášmu statikovi s otázkou, ako sa dá spraviť stropná doska 9 x 27 bez stĺpov. On mi odporučil, aby som nechodil naivne s hlavou v oblakoch a neveril tomu. že táto vizualizácia sa dá aj takto bez podpery zrealizovať. Môžete mu to, prosím, vysvetliť?

V Brazílii máme pomerne veľkú tradíciu odvážnych konštrukcií zo železobetónu, čoho dôkazom sú aj Niemeyerove stavby. «Paraty House» je náš malý príspevok. Samozrejme, nebol by problém spraviť ho plný stĺpov, ale klient súhlasil s tým, že chce mať sofistikovanejšie riešenie, aj za cenu, že mu to predraží stavbu asi 0 10 petcent. Tajomstvo statického riešenia «Paraty House» je v základoch a v skale za ním, do ktorého je konštrukcia z predpätého železobetónu kotvená ako konzola. «Paraty House» tvoria dve otvorené železobetónové ktabice prepojené jedným pozdĺžnym pilierom. Bolo možne vyhodiť aj ten, ale stavba by sa predražila o ďalší milión dolárov. Najvačším problémom však bolo zabezpečiť nulový pozdĺžny priehyb stropnej dosky, keďže v drážke v strope je vedená horná vodiaca lišta posuvných celopresklených dverí. Kvôli tomu si realizačná firma dala spraviť statický kontraposudok, aby sa uistila, že naš riešenie je v poriadku.

Poznali ste sa s Oscarom Niemayerom? Stretli ste sa? V jednom z rozhovorov ste písali, že ked ste boli ešte študentom architektúry, Niemeyera ste neznášali ...

S Niemeyerom som sa osobne nepoznal, ani sme sa nestretli. Je pravda, že keď sme boli študenti, Oscara Niemeyera nám v škole dávali ako vzor. To nám poriadne liezlo na nervy. Niemeyer bol symbolom modernizmu, symbolom modernej Brazílie. Poznal ho každý; bol skuročne veľmi známou osobou aj medzi bežnými ľuďmi. Keď zomrel, bolo to na prvých stránkach všetkých novín, ako keď zahynul Ayrton Senna (tragický zosnulý pretekár Fl z Brazílie, pozn. red.). Negatívnou strankou jeho popularity bolo, že všetky zaujímavé štátne zakázky v 80-tych a 90-tych rokoch pripadli jemu. Nemalo význam zúčastniť sa verejnej súťaže na nejakú úlohu, či už to boli vládne budovy alebo múzeá. Vždy ju dostal Oscar Niemeyer. Dnes ho, samozrejme, plne rešpektujem a uznávam, ale zároveň musím povedať, že v jeho tieni zostáva veľké množstvo iných vynikajúcich brazílskych architektov, ktorým hovoríme «lost generation», pretože nemali také možnosti ako on. Napríklad taká Lina Bo Bardi, podľa mňa najlepšia architektka vôbec. Mimo Brazíliu je asi málo známa, ale jej práce sú neuveriteľne moderné a súčasné.

Posledná otázka: čo znamená to číslo, ktoré sa objavuje aj na vašej web stránke? Máte ho aj na vizitke ...

MK27?... myslíte 27? «It' s my lucky number!» Je to moje šťastné číslo!

MK27 MARCIO KOGAN Architektonické štúdio Sao Paulo, Brazília

Štúdio «MK27» založil brazílsky architekt Marcio Kogan na začiatku osemdesiatych rokov: dnes ho tvorí dvadsať profesionálnych architektov a množstvo ďalších spolupracovníkov po celom svete. Štúdio Marcia Kogana získalo ohromné množstvo ocenení a medzinárodných uznaní. V architektonickej činnosti pritom nadväzuje na tradíciu brazílskeho «veľkolepého modernizmu»; jeho autorské stratégie sú založené na veľkorysých stavebných riešeniach, charakteristických úsilim o formálnu strohosť. Pri ich realizácii zároveň prisudzuje veľkú dôležitosť aj tým najmenším detailom, premysleným v sústredenej dramaturgii. V tom sa zrkadlí predchádzajúce povolanie Marcia Kogana - pred štvrťstoročím totiž pôsobil ako filmár.

Text: Ilja Skoček